זמן אשכול
- סינמה סיטי - נתניה
    סמסטר אביב מרץ - יוני 2018:
    סמסטר סתיו נוב 2017 - פברו 2018:
- סינמה סיטי - כפר-סבא
    סמסטר אביב מרץ - יוני 2018:
    סמסטר סתיו נוב 2017 - פברו 2018:
- סינמה סיטי- ירושלים
    סמסטר אביב מרץ - יוני 2018:
    סמסטר סתיו נוב 2017 - פברו 2018:
- סינמה סיטי - גלילות
    סמסטר אביב מרץ - יוני 2018:
    סמסטר סתיו נוב 2017 - פברו 2018:
- סינמה סיטי - ראשון לציון
    סמסטר אביב מרץ - יוני 2018:
    סמסטר סתיו נוב 2017 - פברו 2018:
  * שם פרטי:
  * שם משפחה:
  * טלפון:
    *דוא”ל:
    כתובת:
    מיקוד:
    קבלת ידיעון:
 
אשכול מרכז לימוד הפנאי הגדול בישראל
עמוד בית   |   קורסים   |   מערכת קורסים   |   המרצים   |   תקצירים   |   אודות   |   נהלים   |   צור קשר   |   הרשמה
עמוד בית > תנ"ך > הצד הנעלם של ספר הספרים
הצד הנעלם של ספר הספרים
מרצה:

יוסי נינווה, מרצה בכיר לתנ"ך. בוגר הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת ת"א.

הגישה הביקורתית-מחקרית שתוצג בקורס מבוססת על ההנחה, שהתנ"ך הוא יצירה ספרותית מגמתית, וכי חלק ניכר מסיפורי המקרא אין להם שום בסיס היסטורי, אלא הם סיפורים פרי דמיונם של סופרים מצוינים ויצירתיים. הסיפורים הללו חוברו כדי לייצג ולחזק עמדות דתיות, פוליטיות, או מעמדיות, ויש ביניהם סיפורים המהווים חלק ממאבקים אידיאולוגיים בין כותבים שונים. על פי גישה זו, אלוהים איננו יותר מאשר דמות ספרותית המשמשת את הכותבים השונים לחיזוק עמדותיהם.

נושאי ההרצאות:

יציאת מצרים: המסע ש(לא)היה

מדוע חובר סיפור השעבוד? מה הן מטרותיו? מה מקומה של עבדות מצרים ברעיון הברית עם אלוהים?? מה מקורו של המונתאיזם? מי בכל זאת יצא ממצרים??

משה רבנו: דמותו של מנהיג?!
דמותו של לא-מנהיג, כפי שהיא מתוארת בספר שמות: החששן, הסרבן, ההססן, מול דמותו של אהרון. מי עמד מאחורי הסיפורים האלה? מה מקומו של סיפור "עגל הזהב" בתוך מסגרת סיפורי משה ואהרון?

מי כתב את עשרת הדברים?
מה מקומם של "עשרת הדברים" באמונה היהודית? במה שונים הצווים של "עשרת הדברים" מכל מערכת החוקים שניתנה לעם ישראל  במעמד הר סיני? במה שונה "לא תרצח" מ"דין רוצח" ו"לא תגנוב" מ"דין גנב"? מי כתב את "עשרת הדברים" הללו?

עגל הזהב: למה דווקא עגל
מדוע יצרו בני ישראל דווקא פסל של עגל?  במה קשור סיפור זה לעגל הזהב שהוצב על-ידי ירבעם בן נבט בדן ובבית אל?.  מהו האל שאותו מייצג פסל העגל??

"ואני אקשה את לב פרעה"
סיפור עשר מכות מצרים כיצירה ספרותית. כיצד הקשחת לב פרעה מנוגדת לרעיון "הבחירה החופשית"? מדוע ההתעללות הזו במלך מצרים? ומדוע "קדש לי כל בכור ...באדם ובבהמה לי הוא"?

חטא המרגלים: במה חטאו? 
מה תפקידה של פרשיה כושלת זו בסיפורי הספר? מדוע מוצג העם בצורה בוגדנית וכופרת באופן החמור ביותר? האם גם משה לוקה באמונתו בעצם שליחת מרגלים? מה לחורבן המקדש ולפרשה זו?

"שתי גדות לירדן  ..."
מה הם גבולות "הארץ המובטחת" בספרי התורה השונים? מדוע שונים הגבולות זה מזה? מה הוא יחס הכותב לעברו המזרחי של הירדן? מה לסיפורים הללו ולמאבק הכוהני על השליטה על חשיבות המקדשים בישראל?   

שמואל: אמת או אגדה
ספר שמואל הוא ספר המעברים: המעבר בין שופטים למלוכה, בין בית שאול לבית דוד, בין בית עלי לבית צדוק.  על כל המעברים הללו מנצח איש אחד – שמואל. האם היה דמות אמיתית או אגדה? מי כתב את הספר ומה הייתה מטרת כתיבתו?

 

הקורס כולל שמונה מפגשים בימי שני בין השעות 19.00-20:30 ב"זמן אשכול"
בסינמה סיטי- גלילות, רמת השרון.

מועדי המפגשים:
5.3.18, 19.3.18, 9.4.18, 23.4.18, 7.5.18, 14.5.18, 28.5.18, 4.6.18

 
רשימת קורסים נוספים בקטגוריה:

ארכיאולוגיה ומקרא: ההיסטוריה המקראית בעיני המחקר
סיפורי זימה ומזימה בתנ"ך
גיבורות המקרא: לכל אישה יש שֵם
מנהיגים ומנהיגות בתנ"ך
אור חדש על סיפורי התנ"ך
מקרה וארכיאולוגיה: ההיסטוריה המקראית בעיני המחקר
אור חדש על סיפורי התנ"ך
דמותו ה(לא) מוסרית של התנ"ך
כשהפילוסופיה פוגשת את המקרא

עמוד בית  |  קורסים |  מערכת קורסים  |  המרצים  |  תקצירים  |  אודות |  נהלים  |  צור קשר  |  הרשמה מקבוצת סינמה סיטי